Wydział Inwestycyjny
Naczelnik Wydziału - Andrzej Janikowski
pok. nr 2, tel. 58 588 22 01
e-mail: andrzej.janikowski@skarszewy.pl
Godziny przyjęć: 7.30 - 15.30
Do zakresu działania Wydziału Inwestycyjnego w zakresie gospodarki komunalnej należy:
1) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021 r., poz. 888 ze zm.)
a) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz rozbudowy systemów inżynieryjnych, oczyszczania, zieleni i usług komunalnych oraz współpracy z jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie;
b) zapewnienie należytego stanu sanitarnego, czystości, porządku na terenach będących w posiadaniu Gminy;
c) bieżąca eksploatacja oświetlenia ulicznego na terenie miasta i gminy;
d) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
e) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem drogami gminnymi;
f) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów Gminy, dotyczących zaliczenia dróg i ulic do poszczególnej kategorii;
g) projektowanie przebiegu dróg;
h) budowa, modernizacja i ochrona dróg gminnych;
i) określanie szczególnego korzystania z dróg w tym wykorzystywania pasów drogowych na cele niekomunikacyjne;
j) nadzór nad bezpieczeństwem ruchu na drogach gminnych;
k) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego na drogach gminnych;
l) wydawanie decyzji na umieszczanie urządzeń obcych w pasie dróg gminnych;
m) kierowanie do prac na cele społeczne osób, co do, których sąd orzekł obowiązek takich prac;
n) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem nazw miejscowości, ulic i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości.
Do zakresu działania Wydziału Inwestycyjnego w zakresie ochrony środowiska należy:
1) zezwolenie na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną;
2) zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów;
3) zezwolenie na prowadzenie działalności związanej z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i transportem nieczystości ciekłych;
4) zezwolenie na prowadzenie działalności związanej z odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
5) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
6) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1219 ze zm.), w tym:
a) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
b) udzielanie informacji o środowisku;
c) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
d) popularyzacja i wspieranie ochrony środowiska.
1) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2021, poz. 779 ze zm.), w tym:
a) opiniowanie wniosków i programów gospodarki odpadami dla podmiotów działających na terenie powiatu starogardzkiego;
b) przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach przez przedsiębiorstwa.
2) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 888 ze zm.), w tym:
a) kontrola indywidualnych zbiorników na nieczystości ciekłe oraz postępowania
z odpadami stałymi na posesjach indywidualnych (kontrola umów i rachunków za wywóz nieczystości);
b) kontrola i egzekwowanie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy;
c) wyłapywanie, umieszczanie w schronisku bezdomnych zwierząt z terenu gminy.
3) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne
i górnicze (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1064 ze zm.), w tym:
a) wydanie opinii na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin;
b) uzgodnienie wydania decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopalin;
c) wydanie opinii w sprawie wydania decyzji zatwierdzającej projekt prac geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji;
d) przyjęcie od wykonawcy prac geologicznych zgłoszenia zamiaru przystąpienia do wykonywania prac geologicznych;
e) żądanie nieodpłatnego udostępnienia informacji uzyskanych w wyniku prowadzenia prac geologicznych, jeżeli dotyczą one terytorium gminy i są niezbędne do wykonania zadań;
f) wydanie opinii w sprawie obniżenia opłaty eksploatacyjnej.
4) Realizacja zadań w zakresie łowiectwa, wynikających z ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1683), w tym:
a) opiniowanie rocznych planów łowieckich ustalanych przez dzierżawców obwodów łowieckich;
b) współdziałanie z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich i nadleśniczymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w sprawach związanych z zagospodarowaniem obwodów łowieckich;
c) przyjmowanie informacji o dostrzeżonych objawach chorób zwierząt żyjących wolno;
d) opiniowanie wniosków o wydzierżawienie obwodów łowieckich;
e) mediacje w celu polubownego rozstrzygania sporu o wysokość wynagradzania szkód).
5) Realizacja zadań z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 638 ze zm.), w tym:
a) podejmowanie działań na rzecz ochrony zwierząt gospodarskich;
b) współdziałanie z samorządem lekarsko-weterynaryjnym, Państwową Inspekcją Weterynaryjną oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi, w celu realizacji przepisów ustawy w odniesieniu do zwierząt gospodarskich;
c) czasowe lub stałe odebranie właścicielowi zwierzęcia gospodarskiego, które jest okrutnie traktowane lub zaniedbywane;
d) rozporządzanie zwierzęciem gospodarskim, odebranym z powodu rażącego zaniedbania lub niehumanitarnego traktowania, po jego przejściu na własność Gminy,
6) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 256), w tym:
a) przyjmowanie zawiadomienia o wystąpieniu szkodników i chorób;
b) informowanie i upowszechnianie komunikatów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Do zakresu działania Referatu Planowania Przestrzennego i Nieruchomości w obszarze planowania przestrzennego należy:
1) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
a) przygotowywanie uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
b) ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do studium;
c) zawiadamianie na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium;
d) rozpatrywanie wniosków dotyczących studium;
e) występowanie do powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej o opinię
o projekcie studium;
f) występowanie o uzgodnienia i opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium;
g) ogłaszanie o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu i wykładanie projektu do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko oraz organizowanie w tym czasie dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie studium rozwiązaniami;
h) rozpatrywanie uwag;
i) przedstawianie Radzie Miejskiej do uchwalenia projektu studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag;
j) dokonanie zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu;
k) przedstawianie wojewodzie uchwały o uchwaleniu studium wraz z załącznikami oraz dokumentacji prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi;
2) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
a) przygotowanie uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
b) ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu;
c) zawiadamianie na piśmie, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucji i organów właściwych do uzgadniania i opiniowania planu;
d) rozpatrywanie wniosków dotyczących planu;
e) występowanie do powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej o opinię
o projekcie studium;
f) występowanie o uzgodnienia i opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium;
g) występowanie o uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych
i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
h) ogłaszanie o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu i wykładanie projektu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu oraz organizowanie w tym czasie dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami, rozpatrywanie uwag;
i) przedstawianie Radzie Miejskiej projektu planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag;
j) dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego,
w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu;
k) przedstawienie wojewodzie uchwały wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi.
3) wydawanie opinii urbanistycznych/wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz z planów miejscowych;
4) wydawanie zaświadczeń/informacji o przeznaczeniu terenu;
5) wydawanie decyzji w sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego:
a) wszczynanie postępowania w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego;
b) uzyskiwanie uzgodnień do projektów decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego;
6) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego:
a) wszczynanie postępowania w sprawie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy;
b) uzyskiwanie uzgodnień do projektów decyzji o warunkach zabudowy;
7) przenoszenie decyzji o warunkach zabudowy na rzecz innej osoby.
Do zakresu działania Referatu Planowania Przestrzennego i Nieruchomości w obszarze gospodarki nieruchomościami należy:
1) prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości;
2) pozyskiwanie mienia na cele związane z wykonywaniem zadań własnych Gminy;
3) prowadzenie całości spraw związanych z obrotem nieruchomościami komunalnymi, w szczególności sprzedaż, oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, Kodeksu cywilnego, uchwały Rady w sprawie zasad nabywania, zbywania obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, tym w szczególności:
a) opracowywanie projektów zarządzeń Burmistrza w sprawie wyznaczenia do zbycia lub nabycia nieruchomości;
b) zlecanie biegłym dokonywania wycen nieruchomości;
c) podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentacji w sprawach bezprzetargowego zbycia nieruchomości;
d) przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości;
e) sporządzanie protokołów, uzgodnień lub rokowań zbycia lub nabycia nieruchomości;
f) współpraca z kancelariami notarialnymi przy zawieraniu aktów notarialnych, przekazywanie nieruchomości gminnych na potrzeby Skarbu Państwa oraz innych niż Gmina jednostek samorządu terytorialnego, wyposażanie w nieruchomości gminnych jednostek organizacyjnych, posiadających osobowość prawną, itp.;
4) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem nieruchomości w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym, nie posiadającym osobowości prawnej;
5) zapewnienie, w razie potrzeby, wyceny nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych;
6) prowadzenie całości spraw zmierzających do wydzierżawiania, użyczania
i przekazywanie do korzystania nieruchomości komunalnych, pozostających
w gminnym zasobie nieruchomości, osobom fizycznym, prawnym i jednostkom pomocniczym, ustalania opłat i czynszów z tego tytułu oraz ich aktualizacji, zgodnie
z treścią zawieranych w tych sprawach umów cywilnoprawnych, określania w umowie granic użytkowania nieruchomości i sposobu korzystania z gruntów, jak również prowadzenie czynności w zakresie rozwiązywania w/w umów;
7) naliczania i aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów i trwały zarząd na gruntach stanowiących własność gminy Skarszewy;
8) naliczanie opłat planistycznych;
9) korzystanie przez Gminę z prawa pierwokupu;
10) prowadzenie spraw wieczysto-księgowych dotyczących nieruchomości gminnych;
11) składanie informacji o stanie mienia komunalnego, zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
12) prowadzenie całości spraw dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym, w prawo własności;
13) prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości lub oddaniem
w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie w drodze bezprzetargowej;
14) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planu wykorzystania gminnych zasobów nieruchomości stosownie z zapisem ustawy o gospodarce nieruchomościami;
15) prowadzenie spraw dotyczących komunalizacji mienia w Gminie;
16) sporządzanie corocznej informacji o stanie mienia komunalnego, obejmującej zakres realizowanych zadań;
17) przejmowanie gruntów pod drogi gminne, regulowanie stanów prawnych dróg;
18) występowanie do KOWR o bezpłatne przekazanie gruntów na cele publiczne;
19) opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego;
20) opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z warunkami określonymi decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
21) opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z warunkami określonymi przepisami odrębnymi;
22) wydawanie decyzji o podziale nieruchomości;
23) wydawanie decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości.
Dodatkowo do zakresu działania Referatu Planowania Przestrzennego i Nieruchomości należy:
1) realizacja inwestycji gminnych od etapu planowania do etapu zakończenia i oddania do użytkowania;
2) opracowywanie dokumentacji na potrzeby zamówień publicznych w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i szacowania wartości zamówienia;
3) pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego;
4) współpraca z organami administracji budowlanej;
5) wykonywanie innych prac zleconych przez kierownika jednostki lub bezpośredniego przełożonego.